Ne desek az kalıyor. BMW M3’ün individual Laguna Secca rengine mi takılsak, yoksa 20şer cm dışarı taşan çamurluklarına mı? Ya da 280 HP’lik turbo makinesine mi? Karşınızda DTM otomobillerini bile aratmayacak meşhur Miniks Laguna! Minikleri beş yıldır tanırım, iyi arkadaşımdırlar. Eminim bu süre zarfında bir yerde karşılaşmışsınızdır, eğer İstanbul’da oturuyorsanız. Özellikle Bağdat caddesi’nin gelmiş geçmiş en çok desibele sahip diskosunu illa ki biliyorsunuzdur. Miniklerin Laguna’sından bahsediyorum disko benzetmesiyle. İki yıl kadar önce Laguna’larının arka koltuklarını iptal ettirip, tüm otomobili baştan aşağıya soyarak yaklaşık 200 kiloluk izolasyon malzemesiyle kaplayarak, 8 adet 38 cm’lik Rockford P2 basları içine yerleştiren bizim Minikler, şimdilerdeyse başka bir kulvarda konuşuluyor.
Hilmi ve Ahmet Aynacı, şimdilerde yeni mağazalarının koşuşturmacasında. Miniks Audio & Tuning adı altında Maltepe’de açtıkları mekanda, performans, görüntü ve ses sistemleri anlamında iddialı fiyatlara zengin ürünler sunuyorlar. Araçlarını da demo otomobili olarak yeniden hazırlamışlar. Miniks’in mağazasının detaylarını ilerleyen sayfalarımızda bulabilirsiniz. Geçelim Laguna’ya.
Minikler bu otomobili 1999 Aralık’ta sıfır almışlar. Laguna’yı seçmelerinin en büyük nedeni kendi boyutlarıyla uyuşması. Rahatlarına düşkün olan ikizler, üstüne üstlük bir de otomatik almışlar 2.0 Laguna’yı. O zamanlar en büyük merakları müzik olan kahramanlarımız, kolon, amfi, CD falan derken işi abartıp Türkiye’nin en iddialı otomobillerinden birini yapıyorlar ses konusunda. Herşeyi bırakın, en baba demo otomobillerine taş çıkartacak Laguna’yı günlük hayatlarında da kullanıyorlar. Daha doğrusu kullanıyorlardı 2005 Ekim’e kadar. Laguna, 13 aydır o atölye senin bu atölye benim dolaşıyor bu haline gelebilmek için.
İlk işlem tabi ki fuarlarda Okçu’nun standını süsledikten sonra müzik sisteminin sökülmesi. Bunun için Minikler kendi atölyelerinde sistemi sökmeye başladılar. 2-3 gün içinde, Laguna kuş gibi hafiflemişti. E ne de olsa 750 lt’lik bas kabini, 8 adet P2 bas ve 4 anfiden oluşan yükü artık sırtında taşımayacaktı. Üzerindeki her malzeme sökülen otomobil, buradan Göztepe Sanayi Sitesi’ne götürüldü ve Sebo Usta’nın ellerine emanet edildi. Amaç, Laguna’yı her çamurluktan ve marşpiyeden 20’şer cm şişirmekti. Hem de sacdan. Kartonlarla kalıplar alınarak 4 ay kadar süren ince çalışmalar sonucu Laguna’nın çamurlukları ve marşpiyeleri DTM otomobillerinden bile çok daha vahşi bir şekilde genişletilmişti. Bu sırada Sound Station tarafından Almanya’dan özel siparişle getirilen 8.5 ön 9.5 inç arka kalınlıklara sahip 18” AC Schnitzer jantların çamurluklarla uyumu için spacer’lar hazırlandı ve takıldı. 4.5, 5 ay sonra yeniden hareket eden kahramanımız bu sefer motoru, şanzımanı ve mekaniği sökülmek üzere Maslak Oto Sanayi’ne doğru yola koyuldu. Paşaoğlu Service tarafından revize edilecek motor, şanzıman ve yakıt deposuyla farlar gibi ekipmanlar burada soyunduktan sonra çekiciyle çıplak olarak tekrar Göztepe’ye, Hacı’nın atölyesine geçti. Burada Sebo fiber tamponları yaparken, Hacı boya için otomobilin astarını ve kaba işlerini halletmiş. Tüm camları dahil yenilenen Laguna, burada da 4-5 ay geçirdikten sonra tekrar Paşaoğlu’na geri döndü. Savaş Usta bu sırada motorun gerekli parçalarını Amerika’dan temin etmiş ve motoru hazırlamıştı bile. Garrett GT3076R ball bearing turbo, İskender Usta’nın özel olarak hazırladığı manifoldla motora monte edilirken Volvo’nun aynı motorda kullandığı emme manifoldu Kıbrıs’tan getirilerek Minikler’in motoruna uygulanıyor. Bu sırada yine Wiseco’da özel sipariş üzerine forged pistonlar ve Crower’da krank ve kollar üretilip getirtiliyor. Savaş Paşaoğlu bu sırada motorun üst kapağını turbo için hazırlayıp parlatıyor. Tial’in 38 mm’lik wastegate’i, Greddy’nin yağ ve su rezerv tankları, HKS yakıt regülatörü, B&M yağ radyatörü, Walbro yakıt pompası ve HKS’in 555 cc’lik enjektörleri turbonun aşırı beslemesine destek verebilmek amacıyla Laguna’nın motorundaki yerlerini alıyorlar. Motor yuvaya oturtulduktan sonra sıra geliyor İskender Usta’ya. İskender Usta’nın atölyesine çekilen kahramanımız, Yonaka’nın dev intercoolerini, emme manifoldunu turboya kavuşturabilmek için üzerinde çalışılmaya başlanıyor. İsko, yaklaşık 2 hafta süren çalışma sonucu, intercooler boruları ve HKS Carbon Ti son susturucuya ulaşan downpipe dahil egzoz sistemini tamamlıyor. Piston, kol ve krank kombinasyonu sayesinde motor hacmi de 2.0’dan 2.2 lt’ye çıkıyor. Bu arada önemli bir konuyu atlamayalım. Sökülen otomatik şanzıman manuel olarak yerine geri dönüyor.
Motor ve şanzıman mekanik işlemleri sürerken Minikler otomobillerinin iç kısmıyla ilgileniyorlar. Orta konsola EVC ve Defi üniteleri için yer yaparken, bir yandan da torpidonun yolcu tarafını yeniden yaratıyorlar. Defi’nin Link Control Unit’i ve turbo basınç, yağ hararet, yağ basınç ve EGT saatleri yuvalarına yerleşirken 8 inç’lik Necvox LCD ekran, HKS turbo timer ve EVC’nin ayar ünitesi torpidonun sağ kısmını oluşturuyor. Kadranın sol kısmındaki özel yuvayaysa AEM’in anlık hava/yakıt karışımını gösteren wideband göstergesi yerleştiriliyor. Sparco Siena koltuklar, Momo Trek direksiyon ve Steinmetz’in vites, el freni, pedal kombinasyonu da otomobilin içini süsleyen diğer öğeler.
Motora start verilir verilmez tekrar Göztepe’ye giden Laguna, burada Minikler’in son kararı olan Laguna Secca rengine boyanıyor. Bu renk BMW’nin M3 modelleri için özel olarak ürettiği bir renk. 2 hafta sonunda apayrı bir otomobil olarak caddelere çıkmak üzere hazır bulunan otomobil, motoru kontrol edecek olan Greddy e-Manage’in montajı ve ince ayarlarının yapılması için yeniden Paşaoğlu Service’e dönüyor. Tüm kaba işleri biten otomobil, şu an itibarıyla rodaj halinde. Aynı zamanda Miniks Car Audio & Tuning’in de maskotu olmuş durumda. Kağıt üzerindeki hesaplamalar sonucunda orijinali 115 HP olan motorun 0.8 bar’da üretebileceği güç 280 HP civarında. Rodaj sonrası ilk ölçümünü çok merak ediyorum açıkçası.
RENAULT LAGUNA 2.0 TURBO MotorÜst kapak port-polish, Crower krank, Crower piston kolları, Wiseco forged pistonlar, Garrett GT3076R ball bearing turbo, Tial 38 mm wastegate, Yonaka Monster intercooler, İskender intercooler boruları, İskender egzoz, HKS Carbon Ti son susturucu, HKS Superflow hava filtresi, HKS blow-off, Silikon hortum kiti, Walbro yakıt pompası, HKS 555 cc enjektör, HKS Iridium Power buji, HKS yakıt regülatörü, Greddy yağ tankı, Greddy radyatör tankı, B&M yağ radyatörü, Volvo emme manifoldu, Greddy e-Manage Ultimate, e-Manage kablo tesisatı, e-manage basınç sensörü, e-Manage devir sinyal adaptörü, E-Manage ateşleme sinyal adaptörü, Apex-i S-AFC II, HKS EVC V KPA Version
SüspansiyonKoni amortisör, spacer, Eibach Pro Kit helezon
Jant & LastikAC Schnitzer Titanium (18x8.5 ön, 18x9.5 arka), Toyo Proxes T1-R (ön 245/35 R18, arka 265/35 R18)
Dış MekanÖzel yapım çamurluk şişirme, özel yapım ön tampon, özel yapım marşpiye, özel yapım arka tampon, APR Racing GTC 300 Carbonfiber kanat, BMW E46 Laguna Secca özel renk, özel yapım Xenon farlar
İç MekanSparco Siena koltuklar, Momo Trek direksiyon, Steinmetz vites topuzu, Steinmetz el freni, Steinmetz pedal seti, özel yapım torpido, Defi Link Control Unit, Defi Link Display, Defi yağ basınç saati, Defi EGT saati, Defi turbo basınç saati, Defi yağ hararet saati, AEM Uego wideband, HKS Turbo timer, 8“ Necvox monitör, Necvox kamera
Ses SistemiYok
AtölyePaşaoğlu Garage, Miniks Car Audio & Tuning